W dniach 17-28 kwietnia 2023 uczestniczyliśmy w projekcie „Ponadnarodowa mobilność uczniów” realizowanym w Grecji we współpracy z liceum w Litochoro- miasteczku położonym u podnóża Masywu Olimpu. Przedsięwzięcie pod tytułem „Oblicza lasu- podnoszenie kompetencji kluczowych uczniów w oparciu o dziedzictwo przyrodnicze Polski i Grecji’’ umożliwiło nam poznanie pięknego regionu Macedonii- Riwiery Olimpijskiej nad Morzem Egejskim.

W ramach zajęć przedstawiliśmy greckim kolegom prezentacje dotyczące naszej ojczyzny- jej kultury i obyczajów. Wiele uwagi poświęciliśmy zaprezentowaniu miasta Giżycka oraz  naszej kochanej szkoły. Przedstawiliśmy również informacje dotyczące polskich lasów, parków narodowych i innych form ochrony przyrody w naszym kraju.

Podobną tematykę, ale dotyczącą oczywiście Grecji, zawierała prezentacja, którą przygotowali i zaprezentowali nam  licealiści z Litochoro.

Uczestniczyliśmy w wycieczkach i zajęciach terenowych, poznając specyfikę greckiej przyrody, jej faunę i florę, m.in. lasy Masywu Olimpu, Wąwóz Enipeas ze słynną „wanną Afrodyty’’ oraz wzgórze zamkowe w Platamonas.

Zajęcia odbywały się również w Muzeum Geologii i Historii Olimpu oraz w Centrum Informacji Parku Narodowego Olimpu. Realizowane były warsztaty florystyczne, plastyczne, kulinarne, odnoszące się do zasobów przyrodniczych  Grecji.

Odwiedzając okoliczne miejscowości i targowiska, obserwowaliśmy mieszkańców  w ich codziennych zajęciach związanych głównie z turystyką i rynkiem rolnym. Nie zabrakło oczywiście lekcji tańców greckich. W ich opanowaniu pomocni byli nasi nowi greccy koledzy.

W czasie wolnym uczestniczyliśmy w  wycieczkach z przewodnikami. Odbyliśmy rejs  na wyspę Skiatos  i wyjazd  na Meteory. Tam poznaliśmy technikę pisania ikon i zwiedziliśmy podniebny klasztor Świętej Trójcy.

Codziennie też  korzystaliśmy z basenu, siłowni, boiska , spacerów oraz  kąpieli w morzu.

Językiem komunikacji był głównie język angielski. Przygotowując słowniczek polsko- angielsko-grecki poznaliśmy podstawowe greckie zwroty, dzięki czemu mogliśmy swobodnie rozmawiać z miejscową ludnością.

Wszystkie nasze działania dokumentowaliśmy fotograficznie. Zdjęcia poddawaliśmy obróbce komputerowej i katalogowaniu. Efektem naszej pracy są prezentacje, fotoksiążka i kalendarz.

W czasie pobytu w Grecji wzbogaciliśmy swoją wiedzę o kulturze i obyczajach tego ciekawego kraju,  a także poszerzyliśmy kompetencje językowe i społeczne poprzez  kontakty  i komunikację, nie tylko z gospodarzami- uczniami liceum w Litochoro, ale również miejscową ludnością. Udział w projekcie przyczynił się do rozbudzenia naszego zainteresowania różnymi regionami świata oraz innymi narodami z poszanowaniem ich odrębności.